Plusy i minusy picia herbaty

Herbata to napój często i chętnie pity i to już o wielu tysięcy lat i to nie bez powodu. Napój ten posiada wiele dobroczynnych czynników wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie, jednak jak w każdym wypadku może mieć także i wady. Co warto wiedzieć o herbacie?

Czy picie herbaty jest zdrowe?

Ludzie z reguły dzielą się na dwa gatunki. Pierwsi to miłośnicy kawy, a drudzy to amatorzy herbaty. Ja zdecydowanie należę do tych drugich, ponieważ ze względu na dolegliwości zdrowotne, nie mogę sobie pozwolić na częste picie małej czarnej.

Wiem jednak dobrze, że zwykła herbata nie jest również obojętna dla naszego zdrowia. Jak każdy produkt spożywczy (a nawet używka, bo w końcu do nich jest zaliczana), ma pewne zalety, jak i wady. Postanowiłam się więc dzisiaj dowiedzieć, co zyskuję, a co tracę, urządzając sobie regularne tête-à-tête z kubkiem tego aromatycznego napoju.

Poczciwa teina oraz antyutleniacze w herbacie

Zawarta w herbacie teina, będąca inną nazwą dla kofeiny, działa jako środek pobudzający, ściągający, moczopędny, oczyszczający nasz organizm, pobudzający trawienie i niwelujący bóle głowy. Jak więc widać herbata ma dość szerokie zastosowanie i wiele aktywnych czynników.

Herbata bogata jest także w antyutleniacze, zabijające słynne wolne rodniki, które odpowiedzialne są za starzenie się skóry. Wpływają one również korzystnie na nasz ogólny stan zdrowia i przeciwdziałają chorobom zwyrodnieniowym. Herbata zawiera również polifenol – antyutleniacz, który przeciwdziała rakowi skóry.

Regularne picie herbaty to idealne działanie profilaktyczne. W ten sposób odpędzamy od siebie choć trochę choroby krążenia, choroby skóry, raka oraz zawały serca.

Tych którzy chcą zadbać o siebie jeszcze bardziej, zachęcam do sięgnięcia po zieloną herbatę, która wpływa korzystnie na pracę komórek śródbłonka, wyściełającego naczynia krwionośne. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko zachorowania na miażdżycę.

Parzenie herbaty

Jakie dodatki do herbaty?

Może to nie Anglia, ale i w Polsce równie łatwo można znaleźć miłośników herbaty z mlekiem. Pamiętajcie więc o tym, że cukier, jak i mleko niwelują zdrowotne właściwości herbaty, dostarczając nam na dodatek niepotrzebnych kalorii. Oczywiście picie herbaty od czasu do czasu w takowej postaci z pewnością nam nie zaszkodzi, ale lepiej nie robić tego kilka razy dziennie, w dodatku w dużych ilościach. Pite z umiarem nie powinno zaszkodzić. Herbata w czystej postaci, bez dodatków jest jednak zdecydowanie najzdrowszym rozwiązaniem.

Jakie są minusy picia herbaty?

Niestety teina w zbyt dużych ilościach, może powodować również szereg niezbyt przyjemnych dla naszego organizmu dolegliwości. Uczucie niepokoju, zwiększona potliwość ciała, przyspieszony oddech i szybsza praca serca, a co za tym idzie nadmierna pobudliwość – to widoczne objawy „przedawkowania”.

Teina utrudnia również wchłanianie wapnia i magnezu. Jak wszyscy dobrze wiemy, ich niedobory mogą prowadzić do osteoporozy, dlatego też trzeba uważać i nie przesadzać z ilością wypijanej herbaty i jej mocą. Jak już parzyć, to słabą.

Oprócz tego częste picie czarnej herbaty może zwiększyć ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów. Kto jest na to narażony? Jakich ilości należy się wystrzegać? Jeżeli wypijasz więcej niż sześć filiżanek herbaty dziennie, pomyśl o przystopowaniu, chyba że pragniesz zmagać się z trudnymi do zniesienia bólami stawów oraz przykurczami i sztywnieniem palców.

Nie znaczy to jednak, że masz w ogóle zrezygnować z herbaty. Wypijana w rozsądnych ilościach z pewnością Ci nie zaszkodzi, a może tylko pobudzić do działania i poprawić humor na cały dzień!

Podobne