Jak założyć spółkę z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest już w Polsce nadzwyczajną formą prowadzenia działalności. Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnego biznesu właśnie na takich zasadach. Można to zrobić w sposób tradycyjny, jak i nowoczesny, dostępny dopiero od 2 lat. Jak założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością?

Co powinna zawierać umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Przed zarejestrowaniem należy spisać umowę spółki z o.o. (więcej możesz doczytać np. tutaj: dobry-ksiegowy-krakow.pl/artykuly) Musi mieć ona obowiązkowo formę aktu notarialnego. Istnieje kilka punktów, które trzeba zawrzeć w takiej umowie. Są to:

  • Określenie i siedziba. Firma powinna znajdować się tam, gdzie jej zarząd. W umowie zostaje więc wpisane miasto, w którym rzeczywiście działa. Warto zauważyć, że siedziba ogranicza się do podania samego miasta, bez szczegółowego adresu, przez co zmieniając miejsce firmy w obrębie jednego miasta, nie będzie potrzebna zmiana umowy. Co do nazwy firmy, musi ona być połączona ze zwrotem „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.
  • Działalność spółki. Powinna ona odpowiadać PKD, czyli Polskiej Klasyfikacji Działalności. Lepiej jest rozszerzyć zakres działalności tak, aby przy jakichkolwiek zmianach działalności nie ingerować w spisaną już umowę.
  • Wysokość kapitału zakładowego. Minimalna wysokość kapitału wynosi obecnie 5000zł, zaś wartość udziału nie może być niższa niż 50zł. Kapitał zakładowy to nic innego jak pieniądze, którymi dysponuje firma w chwili podjęcia działalności.
  • Udziały. Mogą być równe i niepodzielne lub nierówne i podzielne. W przypadku tych pierwszych, wspólnik może posiadać kilka udziałów, w tych drugich – może mieć tylko jeden.
  • Czas. W umowie można, ale nie trzeba, określić czas trwania działalności. Jeśli dany czas minie, spółka zostaje rozwiązana.

Mężczyzna podpisuje umowę spółki z o.o.

Jak zarejestrować spółkę z o.o.?

Kiedy umowa została już zawarta, należy zgłosić spółkę do sądu rejestrowego, który odpowiada miejscu siedziby firmy. Mamy na to pół roku od podpisania dokumentu. Wniosek musimy złożyć na formularzu KRS-W3 oraz dodać odpowiednie załączniki, tj. KRS-WE, KRS-WM, KRS-WK.

Poza umową, do formularzy dołączamy oświadczenie członków zarządu o wniesieniu wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, listę wspólników podpisaną przez wszystkie osoby z zarządu, dowód zapłaconej opłaty sądowej i opłaty za zgłoszenie do Monitora Sądowego i Gospodarczego. Rejestrując spółkę pierwszy raz warto pamiętać o tym, żeby do wniosku dołączyć dodatkowy egzemplarz umowy oraz oryginał dokumentu, który potwierdzi nasze prawa do nieruchomości, w której znajduje się siedziba firmy.

Czy można dokonać rejestracji spółki z o.o. przez Internet?

Ten sposób pozwala nam zarejestrować spółkę w jeden dzień. Aby to zrobić, każdy ze wspólników musi założyć konto w specjalnym systemie na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. Trzeba tam będzie podać (poza ustaleniem loginu i hasła) następujące dane: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, PESEL, rodzaj i numer dowodu osobistego, adres mailowy. Jeśli mówimy o osobie prawnej, dodatkowo trzeba wpisać nazwę, NIP, adres siedziby i REGON.

Później wypełniamy wniosek o rejestrację, czyli wpisujemy dane podobnie jak w formie tradycyjnej, a więc: adres, informacje dotyczące sądu rejonowego, umowa spółki, lista wspólników i wnoszonych udziałów. Na koniec musimy złożyć elektroniczny podpis i uiścić zapłatę przez system eCard.

Trudno powiedzieć, który z tych sposobów rejestracji spółki z o.o. jest lepszy. W możliwości internetowej na pewno zaoszczędzimy sporo czasu, ale wciąż większość osób woli załatwiać takie sprawy w tradycyjnym okienku.

Podobne