Jak szybciej zasnąć – 5 sposobów na bezsenność

Każdy z nas miał taką noc, że kręcił się, zmieniał pozycję, odkrywał się i zakrywał, a w ostateczności liczył barany i wstawał zupełnie niewyspany. W czasach, kiedy stres stał się tak powszechny w naszym życiu, nie ma osoby, która codziennie miałaby lekki sen. Pół biedy, gdy takie coś zdarza się w weekend. Gorzej, jeśli złapie nas to w środku tygodnia i do pracy idziemy nieprzytomni. Jak radzić sobie z bezsennością? Mamy kilka metod, które sprawią, że zaśniesz szybciej.

1. Czego nie jeść przed snem?

Mało kto wie, ale to, co zjemy, ma wpływ na nasz sen. Nie chodzi tutaj tylko o potrawy ciężkostrawne czy pikantne, choć te są faktycznie dla nas najgorsze. Jedzenie przed snem sprawi, że kiedy będziemy chcieli zasnąć, nasz organizm dopiero zacznie trawić. Jeśli już naprawdę musimy coś zjeść przed spaniem to lepiej, żeby to był jakiś owoc lub jogurt.

2. Regularny tryb życia pomaga w zasypianiu

Codziennie powtarzajmy te same czynności. Niech organizm przyzwyczaja się do naszych rytuałów. Ciepła herbata, kąpiel, mycie zębów, książka do poczytania. W końcu mózg „załapie”, że po tych czynnościach powinien już się odprężyć i pójść spać.

3. Rezygnacja z popołudniowej kawy radą na bezsenność

Nie mówię, że kawę od razu mamy porzucić. Jakby nie patrzeć, ma ona jednak swoje zalety. Ważne, żeby nie przekraczać kilku filiżanek dziennie. Priorytetem jest to, żeby nie pić jej po południu. Kofeina może skutecznie utrudniać spokojne zasypianie. Ideałem byłoby przestawienie się na kawę bezkofeinową, ale to chyba mija się z głównym jej zadaniem.

Ziewająca kobieta próbuje szybciej zasnąć

4. Bezsenność po treningu

Ale tylko wieczorem. Wiele osób tylko wtedy ma czas na ćwiczenia, ale to może być główny powód tego, że później mamy problem ze snem. Kiedy ćwiczymy, nasze ciało produkuje endorfiny, tzw. hormony szczęścia. Jesteśmy pobudzeni, mamy więcej energii. Nic więc dziwnego, że potem nie możemy zasnąć. Warto ćwiczenia przesunąć na poranne godziny. Wtedy na pewno nie będziemy musieli sięgać po kawę.

5. Stosowanie zasad higieny snu sposobem na bezsenność

W tym zagadnieniu mieści się najwięcej zagadnień, na jakie trzeba zwrócić uwagę. Po pierwsze, odpowiedni materac. Ważne, żeby był zdrowy dla kręgosłupa i wygodny. Po drugie, wynieś telewizor z sypialni. Nie ma nic gorszego niż urządzenia rtv w pomieszczeniu, w którym śpimy. Nie chodzi nawet o samo oglądanie, ale urządzenia źle wpływają na jonizację powietrza, a ta ma wpływ na nasz sen. Po trzecie, wywietrz pokój przed snem i zadbaj o odpowiednią temperaturę. Nikt nie wyśpi się, kiedy będzie mu za duszno. Optymalna temperatura w sypialni to 18-21 stopni.

Kolejna rzecz, o jakiej trzeba pamiętać, to jak najmniejsza liczba roślin. Wbrew pozorom, kwiaty wcale nie są takie pożądane w miejscu, w którym śpimy. Jeśli mamy zbyt głośne mieszkanie i słyszymy ruch uliczny, warto pomyśleć o stoperach. Natomiast, jeśli ktoś przeżywa stresujące chwile, powinien zastanowić się nad herbatkami ziołowymi z melisy lub dziurawca, albo chwilę pomedytować. Jeśli będziemy o tym wszystkim pamiętać, na pewno nie będziemy mieli już problemów ze snem.

Podobne