Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed każdym pracodawcą. Wielkie wyzwanie i równie wielka odpowiedzialność. Aby bowiem jakikolwiek zakład pracy mógł dobrze funkcjonować, pracownicy muszą czuć się bezpieczni. Ale czy naprawdę to wszystko musi być na głowie szefa? Niekoniecznie. Od czego mamy outsourcing?
2. Jakie są rodzaje outsourcingu?
3. Dlaczego warto zdecydować się na outsourcing BHP?
1. Czym jest outsourcing?
Termin oczywiście jest angielski, jak wszystkie dzisiaj fachowe terminy. Ten konkretny to w zasadzie połączenie trzech słów (outside + resource + using), a oznacza po prostu korzystanie z zewnętrznych źródeł. W tym przypadku więc zakład, zamiast sam dźwigać brzemię troszczenia się o bezpieczeństwo pracy, zleca to zadanie firmie zewnętrznej. Odpowiedniej do tego firmie, oczywiście, bowiem outsourcing BHP i ppoż to zajęcie dla wyspecjalizowanych firm (np. www.gdbhp.pl), które mogą na tym polu pochwalić się doświadczeniem.
2. Jakie są rodzaje outsourcingu?
Outsourcing może być pełny lub selektywny. Wszystko zależy od tego, jak duży zakres obowiązków chcemy przerzucić na zewnętrzną firmę. Jeżeli obsługa z zakresu danej dziedziny ma być kompleksowa, wówczas mówimy o outsourcingu pełnym, z selektywnym natomiast mamy do czynienia, gdy sami wybieramy konkretne obszary, w których chcemy zostać przez tę firmę wyręczeni.
Na który model współpracy lepiej się zdecydować? Outsourcing pełny zdejmuje z naszych barków większy ciężar. Pozwala zdać się całkowicie na zewnętrzną firmę i zająć innymi ważnymi sprawami.
W przypadku outsourcingu selektywnego część odpowiedzialności wciąż na nas ciąży. Decydujemy się na niego zwykle wtedy, gdy bardziej nam się to opłaca pod względem finansowym – taki model współpracy pozwala bowiem ściślej dopasować usługi do tego, czego aktualnie najbardziej nasza firma potrzebuje.
3. Dlaczego warto zdecydować się na outsourcing BHP?
Pierwsza kwestia jest taka, że Kodeks Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia służby bhp. Ktoś więc musi to robić. Ale przecież tworzy się firmę, by zajmowała się innymi rzeczami, a nie poświęcała swoją uwagę pobocznym zadaniom w rodzaju BHP. Jeśli więc zlecisz to firmie zewnętrznej, twój własny zakład będzie mógł poświęcić całą uwagę swojej głównej i najważniejszej działalności.
Nie do przecenienia jest fakt, że jeśli wybierzesz firmę outsourcingową z doświadczeniem i renomą, będziesz mógł mieć większą pewność, że wszystko zostanie zrobione jak najlepiej. A to sprawi, że nie będziesz musiał obawiać się ewentualnych kontroli.
Umowa z firmą zewnętrzną to też swojego rodzaju oszczędność. Inaczej bowiem musiałbyś zatrudnić na stałe pracownika zajmującego się BHP. Decydując się na outsourcing oszczędzasz więc sobie kosztów związanych z utrzymaniem tego etatu (ZUS, podatki, urlopy).
Wreszcie trzeba też rzec, że korzystanie z usług firmy zewnętrznej to po prostu wygoda. Możesz zdać się na specjalistów i niczym nie przejmować, bo to oni ponoszą odpowiedzialność. Nie musisz na bieżąco kontrolować zmian zachodzących w przepisach BHP. To zadanie, którym będzie zajmować się zewnętrzna firma.
Jak zatem widać takie rozwiązanie odciąża zarząd od wielu kłopotliwych formalności, które są nieraz zawadą w prowadzeniu biznesu.
kierownik brygady
dziwi mnie że przedsiębiorcy i firmy nie interesują się w ogóle outsourcingiem, juz pomijam samo bhp, które wiadomo, że jest ważne, ale sama idea outsourcingu to super temat dla rozwoju firmy, ja polecam i dzięki za art z ochroną bhp w tle