Identyfikacja wizualna – z czego się składa i do czego jest potrzebna?

Każda firma pragnie być kojarzona i rozpoznawalna, zdobywając tym samym rzesze nowych, zadowolonych klientów. Na taką pozytywną rozpoznawalność nie wpływa jednak jedynie wysoka jakość proponowanych towarów i usług, a nazwa marki, logo, kolory i właśnie toe elementy najbardziej rzucają się w oczy. Całość tego typu działań nazywa się dziś identyfikacją wizualną, z której skorzystać powinna w zasadzie każda firma, pragnąca wyróżnić się z tłumu i pozostawić ślad w pamięci swoich konsumentów.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Mówiąc najprościej, jest to jedno z podstawowych narzędzi, które ma przede wszystkim służyć temu, by kreować wizerunek marki firmy na rynku. Wiąże się to z szeregiem różnych elementów, które tworzą jedną wspólną całość i dzięki czemu marka sama w sobie jest powszechnie rozpoznawalna wśród klientów, a także osób, które potencjalnie mogą klientami zostać. Jest na to oficjalny zapis, nazywany podstawową księgą znaku, gdzie znajdują się zapisy wszystkich wzorów prezentacji firmy, a także opisuje zasady ich wykorzystywania.

O tym jak bardzo ważna jest rozpoznawalna marka, chyba wie każdy i nie trzeba nikogo przekonywać. Obok renomy, czyli inaczej mówiąc pozytywnej opinii klientów odnośnie dóbr i usług oferowanych przez firmę i będących gwarantem jej wiarygodności, nie można zapomnieć o tym, by być rozpoznawalnym przez same logo czy inne charakterystyczne elementy, które automatycznie będą kojarzone dobrze.

Co składa się na identyfikację wizualną?

Identyfikacja wizualna proponowana przez agencje reklamowe składa się na kilka narzędzi służących kreowaniu wizerunku danej marki w Internecie, ale także poza światem wirtualnym. Są to symbole, a także zachowania, które tworzą spójny obraz przedsiębiorstwa, kojarzonego na rynku poprzez konkretne cechy charakterystyczne. Najważniejszą częścią identyfikacji wizualnej jest niewątpliwie logo firmy.

Logo jest formą graficzną, stanowiącą interpretację brzmienia nazwy lub spojenie jakiejś z nią konotacji. Widząc je, nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości co do tego, z jaką firmą mamy do czynienia, szczególnie w przypadku tych bardziej rozpoznawalnych. Tworząc logo własnej działalności sprawiamy, że i ona staje się w pewien sposób identyfikowana i kojarzona, warto zatem zadbać o to, żeby było ono ciekawe, rzucało się w oczy i odpowiednio wiązało się z konkretną działalnością naszej firmy.

Wybierając właściwe dla naszego przedsiębiorstwa logo, uwagę zwrócić powinniśmy w dużej mierze na kształt, obraz, jakiego w nim użyjemy, rodzaj liter oraz kolor. Wszystko to w połączeniu ze sobą stanowić powinno pełną całość, która wyróżni nas spośród innych firm i zapadnie w pamięć potencjalnym klientom.

Loga firm

Jak wykorzystać identyfikację wizualną w firmie?

Wszelkie elementy identyfikacji wizualnej wykorzystać można zarówno w siedzibie firmy, stawiając na odpowiednie transparenty i elementy loga na ścianach biura oraz ogólną, spójną z nimi aranżację tak, aby klient skojarzył je z odpowiednimi usługami i łatwo trafił do siedziby wybranego przedsiębiorstwa. Również strona internetowa, będąca często niewątpliwą wizytówką firmy, wykonana powinna być w tonie wybranej identyfikacji wizualnej, odpowiadając jej kolorystyce oraz stylowi.

Logo firmy wykorzystuje się ponadto przy tworzeniu odpowiedniej grafiki do wizytówek, papieru listowego, ulotek, broszur, katalogów, a także wszelkich gadżetów firmowych takich jak: długopisy, notesy, kubki, koszulki, kalendarze itp. Innymi słowy, można je wykorzystać w naprawdę wielu miejscach, a wszystko to ma służyć rozpoznawalności danej firmy.

Nasza firma to nie tylko wysokiej jakości produkty oraz usługi, jakie oferujemy. To również sposób, w jaki odbierają nas inni i to, jak i czy w ogóle nas kojarzą. Przedsiębiorstwo nie istnieje przecież bez wiernych klientów, jeżeli więc chcemy być zapamiętani, wyróżnijmy się! To powinno być podstawą każdej działalności.

Podobne