W czasie wzmożonej konkurencji Twój produkt musi się odpowiednio wyróżnić na tle wielu podobnych. Jednak nie chodzi tylko o to, by daną rzecz pokazać światu w kolorowej szacie graficznej. Identyfikacja wizualna, która ma być kojarzona z naszą firmą, powinna być sposobem komunikacji marki ze światem. Nie sprzedajemy już bowiem towaru, lecz całą filozofię i style życia, która ma się z nią kojarzyć. Tym właśnie różni się nowoczesna reklama od tej, którą pamiętamy z początku lat 90 w Polsce.
Dla wielu z nas identyfikacja wizualna kojarzy się po prostu z logiem i rzeczywiście jest to zwykle najbardziej eksponowany jej element, jednak w rzeczywistości jest ona znacznie bardziej złożona. Składa się na nią również kolorystyka, slogan czy nawet czcionka. Ważne jest to, by wszystkie te elementy miały dokładnie ten sam przekaz i były wykorzystywane w konsekwentny sposób. O identyfikacji wizualnej warto więcej doczytać w takich serwisach jak np. fooz.pl. Na stronach takich agencji można sprawdzić, na co dokładnie zwrócić uwagę przy tworzeniu tego rodzaju materiałów, a także jak wyglądają aspekty prawne patentowania własnych wzorów. My jednak skupmy się na tym, z czego powinna składać się identyfikacja wizualna w dzisiejszych czasach.
Logo
To właśnie logo staje się frontowym elementem każdej identyfikacji wizualnej. W ten sposób staramy się w prosty sposób zakomunikować klientom najlepsze cechy naszego produktu lub naszych usług. Odpowiednio wykonane logo powinno być proste i zapadać w pamięć. Nie powinno być również oparte na chwilowej modzie, ponieważ jest to element, który pozostaje z naszą firmą zwykle na długi czas. Musi tez wyglądać dobrze zarówno na wielkim plakacie, jak i na długopisie.
Kolorystyka
Nie da się ukryć, że większość z nas jest wzrokowcami i z tego powodu zwykle zwracamy uwagę na kolor rzeczy w otaczającym nas świecie. Często zapamiętujemy, że dany produkt wygląda w specyficzny sposób. Powinniśmy więc na samym początku wybrać barwy, które nam odpowiadają, by nie zmieniać ich w późniejszym czasie. Dla klienta bowiem powinno być jasne jak wygląda nasz towar.
Slogan reklamowy
Są hasła reklamowe, które stają się wieczne i powtarzane są przez całe rzesze ludzi. Nic dziwnego, że dobry slogan jest wart każdych pieniędzy. Powinien on być krótki i łatwy do zapamiętania. Często jest on znacznie bardziej rozpoznawalny niż logo. Warto tu wymienić takie przykłady jak:
- Diamenty są wieczne
- Just do it
- Connecting people
Te slogany znają niemal wszyscy.
Czcionka, a raczej font
Wiele osób nie bierze pod uwagę faktu, że użyty do sloganu reklamowego font może mieć znaczenie i chętnie wybierają standardową typografię, która dostępna jest w programach graficznych. Jeśli jednak pragniemy się wyróżnić, powinniśmy postawić na profesjonalny i przede wszystkim indywidualny krój czcionki, który pozwoli nam na stworzenie elegancji reklamy własnej firmy.
Po co to wszystko?
Wszystkie te działania są nam niezbędne do prawidłowej komunikacji z klientem w świecie, w którym obraz i krótki przekaz mają największe znaczenie. Jesteśmy w stanie w ten sposób złapać cenną uwagę odbiorcy na chwilę, która może zdecydować o zakupie.
Iwa
Do czego? Do wszystkiego! Bez dobrej identyfikacji wizualnej nie mamy szans na pozyskanie i utrzymanie klientów. Liczy się wszystko: logo, oprawa graficzna strony internetowej, ulotki, a nawet to, jakiego koloru ubrania noszą pracownicy!